El Locos por la Tierra retoma las sesiones presenciales

Después de hacer diversas sesiones en formato virtual, el programa Locos por la Tierra impartido por el ICTA-UAB reanudó el pasado día 27 de junio sus sesiones formativas en formato presencial.

¿Qué respiramos cuando estamos en el bosque?

Un estudio caracteriza por primera vez la química forestal del aire por debajo de la copa de los árboles en un encinar mediterráneo, y detecta las concentraciones máximas en julio y agosto.

La ciencia en Catalunya contra la Covid-19

Sesenta investigadores ICREA, entre los que se encuentra Isabelle Anguelovski del ICTA-UAB, lideran más de un centenar de actividades de investigación sobre la Covid-19.

La academia en tiempos del COVID-19: hacia una ética del cuidado

                                                                                                                                                        .

Una plataforma informática da visibilidad a los micropueblos de Catalunya

Un equipo de investigación de la UAB, en colaboración con la Asociación de Micropueblos de Cataluña, han creado el Sistema de Información Geográfica (SIG) para unos micropueblos activos y sostenibles (GISASH).

Los defensores de la justicia ambiental son víctimas de violencia y asesinatos

Los movimientos ciudadanos logran detener la degradación ambiental hasta en un 27% de los conflictos ambientales, según un estudio del ICTA-UAB.

Cambios tecnológicos y nuevos estilos de vida bajos en carbono, claves para mitigar los efectos del cambio climático

Para conseguir mitigar los efectos del cambio climático y alcanzar una sociedad más sostenible, es necesario transformar el actual sistema energético basado en los combustibles fósiles en un modelo basado en energías renovables.

Impactos del cambio climático estudiados usando el refranero popular

Miembros de la comunidad de riego que realizan trabajos de mantenimiento en una acequia de careo (ubicada en la cima de la montaña) para mejorar la circulación de agua para riego y consumo humano (foto: David García del Amo).

Las vasijas neolíticas revelan cómo fue el consumo de leche en Europa hace 7.000 años

Cerámica procedente del yacimiento arqueológico de Verson (Francia) analizada en la investigación (Fotografía de Annabelle Cocollos, Conseil départemental du Calvados ou CD14 publicada en Germain-Vallée et al.

Mapeando los impactos de la contaminación en los pueblos indígenas en todo el mundo

Mina de sufuro en Ijen, Java, Indonesia. Foto de Joan de la Malla.

El crecimiento económico es incompatible con la conservación de la biodiversidad

Un estudio en el que intervienen más de 20 especialistas en ecología de la conservación y economía ecológica pone en evidencia la contradicción entre el crecimiento económico y la conservación de la biodiversidad.

Encuesta: El rol del verde residencial durante el confinamiento por el brote de COVID-19 en España

El grupo de investigación BCNUEJ (www.bcnuej.org) del ICTA-UAB (https://ictaweb.uab.cat/) y del IMIM (www.imim.es) está realizando un estudio sobre el papel del verde residencial (vegetación interior, en balcones, en terrazas, cubiertas verdes.

El ICTA-UAB cede material de protección a diversos hospitales

El ICTA-UAB es, desde el pasado lunes 16 de marzo de 2020, un Instituto con acceso restringido.

Se prevén niveles de polen altos y avanzados para esta primavera. No confundir la alergia con el COVID-19

Las polinizaciones de esta primavera y verano comenzarán unos días antes de lo habitual y serán importantes, alcanzando niveles por encima de la media (del período 1994-2019).

La lucha por el poder obstaculiza las políticas urbanas de adaptación al cambio climático

Las acciones de transformación que realizan las ciudades para adaptarse y mitigar los impactos del cambio climático pueden verse menoscabadas por las luchas políticas por el poder municipal.

El análisis del hollín de los incendios tropicales depositado en el océano ayudará a predecir los futuros cambios climáticos del...

El ICTA-UAB inicia una expedición científica en el océano Atlántico para coger muestras de polvo y humo de los incendios del África tropical depositado en los sedimentos marinos.

¿Qué elementos y características deben tener los bosques para influenciar la salud humana?

A pesar del creciente interés de la comunidad científica y de la sociedad hacia el potencial de los bosques como fuente de salud humana, la literatura científica existente no permite establecer relaciones coherentes entre el tipo de bosque y diferentes variables de salud.

El coral rojo se recupera de manera efectiva en áreas protegidas del Mediterráneo tras décadas de sobreexplotación

Las medidas de protección de las Áreas Marinas Protegidas han permitido que las colonias de coral rojo (Corallium rubrum) se hayan recuperado parcialmente en el Mar Mediterráneo, alcanzando niveles de salud similares a los de la década de 1980 en Catalunya y a la década de 1960 en el Mar de Liguria (Noroeste de Italia).

Los “clubs climáticos subnacionales” podrían ser claves para combatir el cambio climático

La creación de "clubes climáticos" que ofrezcan su adhesión a estados subnacionales, y no solo a países, podría acelerar el avance hacia una política de cambio climático armonizada a nivel mundial.

El ICTA-UAB estrena su programa “Locos por la Tierra” de la Fundació Catalunya La Pedrera

Unos 300 jóvenes catalanes con aptitudes y talento especial para la ciencia han empezado este fin de semana una aventura única como participantes de la 8ª edición del programa “Locos por la Ciencia”.

Victoria Reyes-García recibe una beca ERC Proof of Concept vinculada al proyecto LICCI

Victoria Reyes-García, investigadora ICREA en el Instituto de Ciencia y Tecnología Ambientales de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB), es una de los 76 principales investigadores que recibirán una de las becas Proof of Concept (PoC) del Consejo Europeo de Investigación (ERC por sus siglas en inglés).

El ICTA-UAB pide a la UAB que reduzca el número de vuelos

Ante la situación de emergencia climática, reconocida recientemente por la UAB, el Instituto de Ciència i Tecnología Ambientales de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) ha elaborado una propuesta en la que emplaza a la Universidad a adoptar una nueva política de viajes entre su comunidad que permita abordar una de las actividades más contaminantes: los vuelos en avión.

Una nueva evaluación considera que el discurso de la Unión Europea sobre descarbonización eléctrica necesita una revisión

Es bien sabido que la Unión Europea centra sus esfuerzos en descarbonizar su economía y, en muchos aspectos, la Energiewende de Alemania (proceso transición energética realizado en Alemania) encarna un ejemplo modélico de este esfuerzo.

Los residuos mineros vertidos en la bahía de Portmán siguen liberando metales en el mar 25 años después de su cese

Las aguas del mar mediterráneo continúan recibiendo metales disueltos del depósito de residuos mineros de la bahía de Portmán (Murcia) 25 años después del cese de la actividad minera.

Un nuevo proyecto ICTA-UAB evaluará los impactos de los micro y nanoplásticos en los océanos tropicales y templados

Un nuevo proyecto liderado por la investigadora del ICTA-UAB Patrizia Ziveri es uno de los cinco proyectos seleccionados para recibir financiación de la Iniciativa de Programación Conjunta Mares y Océanos Productivos y Saludables (Océanos JPI).
Excelencia Maria de Maeztu
ICTA-UAB WORKSHOPS FOR PhD STUDENTS

ICTA-UAB has developed a total of 7 workshops aimed at improving PhD students’ productivity, communication and transferable skills. These courses complement UAB´s PhD program of compulsory courses. The workshops are funded by the María de Maeztu program.

How to register: If you are a PhD student at ICTA-UAB, you will be contacted by the PhD coordinator with information on the registration process. If you would like to attend a course that does not correspond to your year please contact us.

If you have any questions or would like more information you can contact Pere González pr.mdm.icta@uab.cat or Maria Pastor maria.pastor@uab.cat.

**Subscribe to the calendar** To make sure that you have up-to-date information about the workshops and other activities, please subscribe to the Google calendar.

Google Calendar for the 2016/17 cohort (students that started their PhD in the 2016/17 academic year) (Google Calendar | iCal)

Google Calendar for the 2017/18 cohort (students that started their PhD in the 2017/18 academic year) (Google Calendar | iCal)

Google Calendar for the 2018/19 cohort (students that started their PhD in the 2018/19 academic year) (Google Calendar | iCal)

 

FIRST YEAR COURSES

  1. Core Communication Skills and Time & Task Management for Scientists (CMM)
    1. Next edition: TBA.
  1. Introduction to R - statistical computing (R-intro)
    1. Next edition: 28-29-30 October 2019.
    2. To register, fill in this form.
    3. Registration deadline: Monday, 14 October 2019.
  1. Research Design (ResDes)
    1. Next edition: 25-26 September 2019.
    2. To register, fill in this form.
    3. Registration deadline: Wednesday, 11 September 2019.

SECOND YEAR COURSES

  1. Advanced statistical computing using R (R-adv)
    1. Next edition: Spring 2020.
  1. Oral Presentations and Posters (OPP)
    1. Next edition: Spring 2020.
  1. Scientific Writing – The Why and How of Good Scientific Writing (ScWr)
    1. Next edition: 8-9 October 2019.
    2. To register, fill in this form.
    3. Registration deadline: Tuesday, 24 September 2019.

THIRD YEAR COURSES

  1. Career Development: Beyond the Bench (CarDev)
    1. Next edition: 16-17 September 2019.
    2. To register, fill in this form.
    3. Registration deadline: Tuesday, 2 September 2019.
 
FIRST YEAR COURSES

(CMM) Core Communication Skills and Time & Task Management for Scientists

Workshop goals

To provide training on important background skills for scientists, helping them to communicate effectively with peers, and to manage their time and workload effectively.

To help establish a cohesive group identity among the participants, as a basis for collaboration during the course of their PhD.

Topics for this workshop

  • Cohort building
  • Key concepts for effective communication
  • Task prioritisation
  • Planning your working day
  • How to set meaningful goals
  • Digital helpers for time and project management
  • Collaborative learning and instruction on conducting peer-mentoring activities.
 

(R-intro) Introduction to R and RStudio - Statistical programming with R --

Workshop goals

To give students a basic grounding in R as an essential tool for managing and analysing research data.

Topics for this workshop

Module 1 Introduction to programming in R and RStudio

  • Download, Installation and Maintenance of R, RStudio and additional packages
  • Introduction to the R Software and the RStudio Graphical user Interface (GUI)
  • Operation of the Workspace and Scripts

Module 2 Introduction to the Object Oriented Programming (OOP)

  • Data Import and Pre-processing
  • Basic Data Processing for Statistical Purposes
  • Introduction to the graphical package “ggplot2”

Module 3 Exploratory Data Analysis (EDA)

  • Advances features of graphical package “ggplot2”
  • EDA for Statistical Purposes
  • Assumptions of Linear Models: Normality, Heterogeneity, Independence

Module 4 Statistical Data Analysis

  • Introduction to Linear Models
  • Examples and details of (ANOVA, ANCOVA, Linear Regression)
  • Student work on (their own) projects
  • Presentation of results and final discussion
 

(ResDes) Research Design

Workshop goals

To train students in sound research design, especially for social science research, in asking good research questions, and selecting appropriate methods for research. To train students in gathering the necessary knowledge to understand what it means to do research with qualitative and quantitative data, how these approaches differ from one another, and how they complement each other in advancing knowledge.

Topics for this workshop

  • Introduction to advanced scientific inquiry
  • Qualitative vs quantitative vs. spatial research
  • Problematising one's research and asking research questions
  • Developing theory and literature reviews
  • Operationalising one's research
  • Research ethics/integrity
 
SECOND YEAR COURSES

(R-adv) Advanced Course of R and Rstudio

Workshop goals

To provide students with advanced modelling tools in R  

Topics for this workshop

Module 1: Programming in R and RStudio

Module 2: Exploratory Data Analysis (EDA)

  • Loading and Pre-processing of Datasets
  • Statistical Exploration of Data

Module 3: Univariate Statistical Analysis (USA)

  • Linear Models: (1) Analysis of Variance (ANOVA); (2) Linear Regression (bivariate ); (3)Multiple Linear Regression and ANCOVA
  • Generalized Linear Models: (1) Logistic Regression; (2) Poisson Regression
  • Additive and Generalized Additive Models: (1) Bivariate Regression; (2) Multiple Regression

Module 4: Multivariate Statistical Analysis (MSA)

  • Statistical Exploration of Data: (1) Biological / Species Data; (2) Environmental Data; (3) Transformations
  • Unconstrained Ordination: (1) Principal Component Analysis (PCA); (2) Non-metric Multidimensional Scaling (nMDS)
  • Constrained Ordination: (1) Redundancy Analysis (RA); (2) Canonical Correspondence Analysis (CCA)
 

(OPP) Oral and Poster Presentations

Workshop goals

To introduce and explore key concepts in designing and delivering scientific posters and presentations, and to draft a poster and oral presentation on the participants’ work, and practice presenting them, in preparation for the upcoming ICTA’s Student Symposium.

Topics for this workshop

  • Relating to my audience and telling a story
  • Defining content and structure
  • Key concepts in visual communication
  • Focus on creating posters
  • Focus on creating slide presentations
  • Presenting your work – concepts and practice
 

(ScWr) Scientific Writing – The Why and How of Good Scientific Writing

Workshop goals

To help publishing scientists develop a more impartial, analytical view of scientific writing, to better understand their readership, and to make them more efficient writers and editors. To develop a deeper understanding of the structure of scientific papers, with a renewed focus on the purpose of each section and the connections between them.

Topics for this workshop

  • Anatomy of a paper – structure and connectivity
  • The reader
  • Embryology of a paper – planning and structuring your paper
  • Scientific writing in English – words, sentences, and paragraphs
  • Tools for scientific editing
 
THIRD YEAR COURSES

(CarDev) Career Development: Beyond the Bench

Workshop goals

To give participants a competitive edge in the job market by developing the intellectual framework they need to make informed career choices, and to provide practical help for the application and selection process, both within and outside academia.

Topics for this workshop:

  • Skills, interests and values: why are you doing science and what for?
  • Identifying opportunities: mapping the job market for academics
  • Developing your competence profile: finding out and expressing what you’re good at
  • Decision making theory: how to make the right choices for the right reasons
  • Creating a competitive CV: how to get on the shortlist
  • The job interview: a clear framework to finding the right match
  • Taking action: tools and tips to kick off your career.
Actividades ICTA