La gestión del verde urbano permite incrementar la presencia de pájaros en las ciudades

Incrementar la biodiversidad del verde urbano permitiría aumentar la presencia de aves paseriformes en las ciudades mediterráneas, según un estudio científico realizado por investigadores del Instituto de Ciencia y Tecnología Ambientales de la Universidad Autónoma de Barcelona (ICTA-UAB) que analiza qué estrategias hay que implementar sobre la vegetación urbana para conseguir "naturalizar" las ciudades favoreciendo la entrada de flora y fauna.

El río Ebro vierte anualmente 2.200 millones de microplásticos al Mar Mediterráneo

Un estudio del ICTA-UAB analiza la distribución y concentración de microplásticos procedentes de uno de los principales ríos del Mediterráneo occidental.

El ICTA-UAB reúne expertos mundiales en decrecimiento y justicia ambiental

El ICTA-UAB organiza del 23 de junio al 5 de julio la VIª Escuela de Verano sobre Decrecimiento y Justicia Ambiental.

Un proyecto europeo ofrece ayuda para crear invernaderos en cubiertas

El Instituto de Ciencia y Tecnología Ambiental de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) ha abierto una convocatoria que pretende dar soporte a nuevos proyectos de invernadero en cubiertas, en el marco del Proyecto GROOF.

El ICTA-UAB participa en el proyecto que habilitará 10 escuelas de Barcelona como refugios climáticos

El Instituto de Ciencia y Tecnología Ambientales de la Universidad Autónoma de Barcelona (ICTA-UAB) es una de las instituciones impulsoras de un proyecto que habilitará 10 escuelas de Barcelona como refugios climáticos para disminuir el impacto de las altas temperaturas del verano.

El calentamiento de los mares podría llevar a un 17% menos de biomasa de especies marinas a nivel global, a finales de siglo

El cambio climático afectará a la distribución y abundancia de la vida marina, pero la magnitud total de estos cambios ha sido difícil de predecir, hasta la fecha, debido a las limitaciones de los modelos de ecosistemas individuales utilizados para tales pronósticos.

Un estudio desestima las políticas de crecimiento verde para hacer frente a la emergencia ecológica

Investigadores del ICTA-UAB y de la Goldsmiths University of London indican que la reducción de emisiones sólo es compatible con un menor crecimiento o con el decrecimiento económico.

Soluciones transfronterizas al problema de las malas hierbas

Las especies de malas hierbas continúan extendiéndose y los costos para gestionar este problema continúan aumentando, a pesar de la implementación de mejores prácticas de manejo y el esfuerzo del personal de investigación y de extensión que las promueve entre los administradores de las tierras.

Los espacios verdes urbanos no benefician la salud de todos

La creación de parques y zonas verdes en los núcleos urbanos tiene efectos positivos en la salud de sus residentes, de manera general.

ERASMUS + Edu-BioMed: ICTA-UAB organiza talleres en las reservas de biosfera de Jabal Moussa y Shouf (Líbano) dirigidos a profesores...

Desde el próximo 29 de abril hasta el 2 de mayo, unos 40 profesores y profesionales de instituciones de educación superior de Líbano, Marruecos, España, Francia e Italia se reunirán en las dos Reservas de la Biosfera del Líbano (Jabal Moussa y Shouf) para hablar sobre cómo mejorar la educación superior y la investigación académica en Marruecos y el Líbano en el contexto de las Reservas de Biosfera Mediterráneas (BRs).

El investigador del ICTA-UAB Antoni Rosell-Melé obtiene una ERC Advanced Grant

El investigador de ICTA-UAB Antoni Rosell-Melé ha sido galardonado con un proyecto “Advanced Grant” (AdvGr) del Consejo Europeo de Investigación (ERC) para desarrollar el proyecto científico "Nuevo enfoque geoquímico para reconstruir la dinámica paleo-atmosférica tropical" (PALADYN).

La agricultura urbana en azoteas permite producir alimentos sanos, frescos y sostenibles

La implementación de huertos urbanos en las azoteas de los edificios permitiría producir alimentos agrícolas frescos, sanos y sostenibles para garantizar la soberanía alimentaria de las ciudades, cada vez más pobladas.

Se prevén niveles de polen muy altos para esta primavera

Las polinizaciones de esta primavera y verano comenzarán en el momento habitual pero serán muy importantes.

El conocimiento indígena, clave para el éxito en la restauración de ecosistemas

Los proyectos de restauración ecológica que involucran a las comunidades indígenas y locales de manera activa tienen resultados más exitosos.

Los cambios futuros en el bienestar humano dependerán más de factores sociales que de factores económicos

Los cambios en la percepción del bienestar personal que podrían tener lugar en próximas tres décadas a nivel global dependerán en mayor medida de factores sociales que de aspectos macroeconómicos.

Los meses récord de lluvia y de sequía aumentaron en las regiones de todo el mundo: el cambio climático impulsa las precipitaciones...

Cada vez más se registran niveles extremos de precipitaciones en regiones de todo el mundo, lo que desencadena récords de niveles de lluvia y de sequía, según muestra un estudio reciente en el que ha participado el investigador del ICTA-UAB Finn Mempel.

Éxito en el ICTA-UAB: seis becas ERC en 3 años

El Instituto de Ciencia y Tecnología Ambientales de la Universidad Autónoma de Barcelona (ICTA-UAB) ha recibido seis ayudas del Consejo Europeo de Investigación (ERC) en tres años, durante el periodo comprendido entre finales del 2015 y finales del 2018. Cada uno de estos proyectos (dotados de entre 1.

Nueva 'Guía de Bienvenida' al ICTA-UAB

Ya tenéis a vuestra disposición la nueva 'Guía de Bienvenida' del ICTA-UAB. El documento pretende ayudarle a descubrir los fundamentos del programa de doctorado, la estructura de ICTA-UAB, etc.
Excelencia Maria de Maeztu
ICTA-UAB WORKSHOPS FOR PhD STUDENTS

ICTA-UAB has developed a total of 7 workshops aimed at improving PhD students’ productivity, communication and transferable skills. These courses complement UAB´s PhD program of compulsory courses. The workshops are funded by the María de Maeztu program.

How to register: If you are a PhD student at ICTA-UAB, you will be contacted by the PhD coordinator with information on the registration process. If you would like to attend a course that does not correspond to your year please contact us.

If you have any questions or would like more information you can contact Pere González pr.mdm.icta@uab.cat or Maria Pastor maria.pastor@uab.cat.

**Subscribe to the calendar** To make sure that you have up-to-date information about the workshops and other activities, please subscribe to the Google calendar.

Google Calendar for the 2016/17 cohort (students that started their PhD in the 2016/17 academic year) (Google Calendar | iCal)

Google Calendar for the 2017/18 cohort (students that started their PhD in the 2017/18 academic year) (Google Calendar | iCal)

Google Calendar for the 2018/19 cohort (students that started their PhD in the 2018/19 academic year) (Google Calendar | iCal)

 

FIRST YEAR COURSES

  1. Core Communication Skills and Time & Task Management for Scientists (CMM)
    1. Next edition: TBA.
  1. Introduction to R - statistical computing (R-intro)
    1. Next edition: 28-29-30 October 2019.
    2. To register, fill in this form.
    3. Registration deadline: Monday, 14 October 2019.
  1. Research Design (ResDes)
    1. Next edition: 25-26 September 2019.
    2. To register, fill in this form.
    3. Registration deadline: Wednesday, 11 September 2019.

SECOND YEAR COURSES

  1. Advanced statistical computing using R (R-adv)
    1. Next edition: Spring 2020.
  1. Oral Presentations and Posters (OPP)
    1. Next edition: Spring 2020.
  1. Scientific Writing – The Why and How of Good Scientific Writing (ScWr)
    1. Next edition: 8-9 October 2019.
    2. To register, fill in this form.
    3. Registration deadline: Tuesday, 24 September 2019.

THIRD YEAR COURSES

  1. Career Development: Beyond the Bench (CarDev)
    1. Next edition: 16-17 September 2019.
    2. To register, fill in this form.
    3. Registration deadline: Tuesday, 2 September 2019.
 
FIRST YEAR COURSES

(CMM) Core Communication Skills and Time & Task Management for Scientists

Workshop goals

To provide training on important background skills for scientists, helping them to communicate effectively with peers, and to manage their time and workload effectively.

To help establish a cohesive group identity among the participants, as a basis for collaboration during the course of their PhD.

Topics for this workshop

  • Cohort building
  • Key concepts for effective communication
  • Task prioritisation
  • Planning your working day
  • How to set meaningful goals
  • Digital helpers for time and project management
  • Collaborative learning and instruction on conducting peer-mentoring activities.
 

(R-intro) Introduction to R and RStudio - Statistical programming with R --

Workshop goals

To give students a basic grounding in R as an essential tool for managing and analysing research data.

Topics for this workshop

Module 1 Introduction to programming in R and RStudio

  • Download, Installation and Maintenance of R, RStudio and additional packages
  • Introduction to the R Software and the RStudio Graphical user Interface (GUI)
  • Operation of the Workspace and Scripts

Module 2 Introduction to the Object Oriented Programming (OOP)

  • Data Import and Pre-processing
  • Basic Data Processing for Statistical Purposes
  • Introduction to the graphical package “ggplot2”

Module 3 Exploratory Data Analysis (EDA)

  • Advances features of graphical package “ggplot2”
  • EDA for Statistical Purposes
  • Assumptions of Linear Models: Normality, Heterogeneity, Independence

Module 4 Statistical Data Analysis

  • Introduction to Linear Models
  • Examples and details of (ANOVA, ANCOVA, Linear Regression)
  • Student work on (their own) projects
  • Presentation of results and final discussion
 

(ResDes) Research Design

Workshop goals

To train students in sound research design, especially for social science research, in asking good research questions, and selecting appropriate methods for research. To train students in gathering the necessary knowledge to understand what it means to do research with qualitative and quantitative data, how these approaches differ from one another, and how they complement each other in advancing knowledge.

Topics for this workshop

  • Introduction to advanced scientific inquiry
  • Qualitative vs quantitative vs. spatial research
  • Problematising one's research and asking research questions
  • Developing theory and literature reviews
  • Operationalising one's research
  • Research ethics/integrity
 
SECOND YEAR COURSES

(R-adv) Advanced Course of R and Rstudio

Workshop goals

To provide students with advanced modelling tools in R  

Topics for this workshop

Module 1: Programming in R and RStudio

Module 2: Exploratory Data Analysis (EDA)

  • Loading and Pre-processing of Datasets
  • Statistical Exploration of Data

Module 3: Univariate Statistical Analysis (USA)

  • Linear Models: (1) Analysis of Variance (ANOVA); (2) Linear Regression (bivariate ); (3)Multiple Linear Regression and ANCOVA
  • Generalized Linear Models: (1) Logistic Regression; (2) Poisson Regression
  • Additive and Generalized Additive Models: (1) Bivariate Regression; (2) Multiple Regression

Module 4: Multivariate Statistical Analysis (MSA)

  • Statistical Exploration of Data: (1) Biological / Species Data; (2) Environmental Data; (3) Transformations
  • Unconstrained Ordination: (1) Principal Component Analysis (PCA); (2) Non-metric Multidimensional Scaling (nMDS)
  • Constrained Ordination: (1) Redundancy Analysis (RA); (2) Canonical Correspondence Analysis (CCA)
 

(OPP) Oral and Poster Presentations

Workshop goals

To introduce and explore key concepts in designing and delivering scientific posters and presentations, and to draft a poster and oral presentation on the participants’ work, and practice presenting them, in preparation for the upcoming ICTA’s Student Symposium.

Topics for this workshop

  • Relating to my audience and telling a story
  • Defining content and structure
  • Key concepts in visual communication
  • Focus on creating posters
  • Focus on creating slide presentations
  • Presenting your work – concepts and practice
 

(ScWr) Scientific Writing – The Why and How of Good Scientific Writing

Workshop goals

To help publishing scientists develop a more impartial, analytical view of scientific writing, to better understand their readership, and to make them more efficient writers and editors. To develop a deeper understanding of the structure of scientific papers, with a renewed focus on the purpose of each section and the connections between them.

Topics for this workshop

  • Anatomy of a paper – structure and connectivity
  • The reader
  • Embryology of a paper – planning and structuring your paper
  • Scientific writing in English – words, sentences, and paragraphs
  • Tools for scientific editing
 
THIRD YEAR COURSES

(CarDev) Career Development: Beyond the Bench

Workshop goals

To give participants a competitive edge in the job market by developing the intellectual framework they need to make informed career choices, and to provide practical help for the application and selection process, both within and outside academia.

Topics for this workshop:

  • Skills, interests and values: why are you doing science and what for?
  • Identifying opportunities: mapping the job market for academics
  • Developing your competence profile: finding out and expressing what you’re good at
  • Decision making theory: how to make the right choices for the right reasons
  • Creating a competitive CV: how to get on the shortlist
  • The job interview: a clear framework to finding the right match
  • Taking action: tools and tips to kick off your career.
Actividades ICTA