El ICTA-UAB pide a la UAB que reduzca el número de vuelos

Ante la situación de emergencia climática, reconocida recientemente por la UAB, el Instituto de Ciència i Tecnología Ambientales de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) ha elaborado una propuesta en la que emplaza a la Universidad a adoptar una nueva política de viajes entre su comunidad que permita abordar una de las actividades más contaminantes: los vuelos en avión.

La asociación Amics de la UAB premia al ICTA-UAB

El ICTA-UAB recibió uno de los premios que la asociación Amics de la UAB entrega cada año en el marco de la Festa Amics UAB.

Una nueva evaluación considera que el discurso de la Unión Europea sobre descarbonización eléctrica necesita una revisión

Es bien sabido que la Unión Europea centra sus esfuerzos en descarbonizar su economía y, en muchos aspectos, la Energiewende de Alemania (proceso transición energética realizado en Alemania) encarna un ejemplo modélico de este esfuerzo.

El ICTA-UAB organizará la Conferencia Internacional sobre Cambios de Estilos de Vida Bajos en Carbono

El ICTA-UAB acogerá la International Conference 2020 on Low-Carbon Lifestyle Changes con el objetivo de explorar el papel de los cambios de estilos de vida en la mitigación del cambio climático.

La presencia de hierro en el agua, clave para explicar la cantidad y distribución de los peces en los océanos

Las personas tienden a prestar más atención a la cantidad de alimentos que consumen que a la riqueza de su dieta en micronutrientes esenciales como el hierro.

Los residuos mineros vertidos en la bahía de Portmán siguen liberando metales en el mar 25 años después de su cese

Las aguas del mar mediterráneo continúan recibiendo metales disueltos del depósito de residuos mineros de la bahía de Portmán (Murcia) 25 años después del cese de la actividad minera.

Un nuevo proyecto ICTA-UAB evaluará los impactos de los micro y nanoplásticos en los océanos tropicales y templados

Un nuevo proyecto liderado por la investigadora del ICTA-UAB Patrizia Ziveri es uno de los cinco proyectos seleccionados para recibir financiación de la Iniciativa de Programación Conjunta Mares y Océanos Productivos y Saludables (Océanos JPI).

El Big Data revela una extraordinaria unidad que subyace a la diversidad de la vida

Un estudio del ICTA-UAB apunta al crecimiento como elemento clave para explicar el funcionamiento de todos los seres vivos.

Jeroen van den Bergh, doctor honoris causa por la Open University de los Países Bajos

El economista ambiental del ICTA-UAB Prof. Dr. Jeroen van den Bergh fue nombrado doctor honoris causa por la Open University de los Países Bajos.

El Acuerdo de París se ve obstaculizado por promesas inconsistentes, según un estudio del ICTA-UAB

Las promesas del Acuerdo Climático de París realizadas por algunos países podrían no ser tan ambiciosas como parecen, según un estudio realizado por investigadores del Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB).

Encuentran altas concentraciones de plomo en la fauna silvestre de la Amazonia

Investigadores del ICTA-UAB y de la UVic-UCC han detectado concentraciones de plomo elevadas en muestras de fauna salvaje de la Amazonia peruana, cuyo origen es la munición de plomo y la contaminación relacionada con la extracción petrolera.

Miden el potencial de los bosques para ralentizar el cambio climático

Los bosques pirenaicos, cornisa cantábrica y Galicia muestran un importante potencial para acumular cantidades aún mayores de dióxido de carbono en el futuro y así ayudar a frenar el aumento en las concentraciones del gas CO2 que está calentando el planeta.

¿Por qué los ambientalistas comen carne?

Un estudio del ICTA-UAB analiza los motivos por los que científicos concienciados con el medio ambiente no renuncian al consumo de carne, causante de importantes impactos ambientales en el planeta.

La gestión del verde urbano permite incrementar la presencia de pájaros en las ciudades

Incrementar la biodiversidad del verde urbano permitiría aumentar la presencia de aves paseriformes en las ciudades mediterráneas, según un estudio científico realizado por investigadores del Instituto de Ciencia y Tecnología Ambientales de la Universidad Autónoma de Barcelona (ICTA-UAB) que analiza qué estrategias hay que implementar sobre la vegetación urbana para conseguir "naturalizar" las ciudades favoreciendo la entrada de flora y fauna.

El río Ebro vierte anualmente 2.200 millones de microplásticos al Mar Mediterráneo

Un estudio del ICTA-UAB analiza la distribución y concentración de microplásticos procedentes de uno de los principales ríos del Mediterráneo occidental.

Un proyecto europeo ofrece ayuda para crear invernaderos en cubiertas

El Instituto de Ciencia y Tecnología Ambiental de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) ha abierto una convocatoria que pretende dar soporte a nuevos proyectos de invernadero en cubiertas, en el marco del Proyecto GROOF.

El ICTA-UAB participa en el proyecto que habilitará 10 escuelas de Barcelona como refugios climáticos

El Instituto de Ciencia y Tecnología Ambientales de la Universidad Autónoma de Barcelona (ICTA-UAB) es una de las instituciones impulsoras de un proyecto que habilitará 10 escuelas de Barcelona como refugios climáticos para disminuir el impacto de las altas temperaturas del verano.

Un estudio desestima las políticas de crecimiento verde para hacer frente a la emergencia ecológica

Investigadores del ICTA-UAB y de la Goldsmiths University of London indican que la reducción de emisiones sólo es compatible con un menor crecimiento o con el decrecimiento económico.
Excelencia Maria de Maeztu
ICTA-UAB WORKSHOPS FOR PhD STUDENTS

ICTA-UAB has developed a total of 7 workshops aimed at improving PhD students’ productivity, communication and transferable skills. These courses complement UAB´s PhD program of compulsory courses. The workshops are funded by the María de Maeztu program.

How to register: If you are a PhD student at ICTA-UAB, you will be contacted by the PhD coordinator with information on the registration process. If you would like to attend a course that does not correspond to your year please contact us.

If you have any questions or would like more information you can contact Pere González pr.mdm.icta@uab.cat or Maria Pastor maria.pastor@uab.cat.

**Subscribe to the calendar** To make sure that you have up-to-date information about the workshops and other activities, please subscribe to the Google calendar.

Google Calendar for the 2016/17 cohort (students that started their PhD in the 2016/17 academic year) (Google Calendar | iCal)

Google Calendar for the 2017/18 cohort (students that started their PhD in the 2017/18 academic year) (Google Calendar | iCal)

Google Calendar for the 2018/19 cohort (students that started their PhD in the 2018/19 academic year) (Google Calendar | iCal)

 

FIRST YEAR COURSES

  1. Core Communication Skills and Time & Task Management for Scientists (CMM)
    1. Next edition: TBA.
  1. Introduction to R - statistical computing (R-intro)
    1. Next edition: 28-29-30 October 2019.
    2. To register, fill in this form.
    3. Registration deadline: Monday, 14 October 2019.
  1. Research Design (ResDes)
    1. Next edition: 25-26 September 2019.
    2. To register, fill in this form.
    3. Registration deadline: Wednesday, 11 September 2019.

SECOND YEAR COURSES

  1. Advanced statistical computing using R (R-adv)
    1. Next edition: Spring 2020.
  1. Oral Presentations and Posters (OPP)
    1. Next edition: Spring 2020.
  1. Scientific Writing – The Why and How of Good Scientific Writing (ScWr)
    1. Next edition: 8-9 October 2019.
    2. To register, fill in this form.
    3. Registration deadline: Tuesday, 24 September 2019.

THIRD YEAR COURSES

  1. Career Development: Beyond the Bench (CarDev)
    1. Next edition: 16-17 September 2019.
    2. To register, fill in this form.
    3. Registration deadline: Tuesday, 2 September 2019.
 
FIRST YEAR COURSES

(CMM) Core Communication Skills and Time & Task Management for Scientists

Workshop goals

To provide training on important background skills for scientists, helping them to communicate effectively with peers, and to manage their time and workload effectively.

To help establish a cohesive group identity among the participants, as a basis for collaboration during the course of their PhD.

Topics for this workshop

  • Cohort building
  • Key concepts for effective communication
  • Task prioritisation
  • Planning your working day
  • How to set meaningful goals
  • Digital helpers for time and project management
  • Collaborative learning and instruction on conducting peer-mentoring activities.
 

(R-intro) Introduction to R and RStudio - Statistical programming with R --

Workshop goals

To give students a basic grounding in R as an essential tool for managing and analysing research data.

Topics for this workshop

Module 1 Introduction to programming in R and RStudio

  • Download, Installation and Maintenance of R, RStudio and additional packages
  • Introduction to the R Software and the RStudio Graphical user Interface (GUI)
  • Operation of the Workspace and Scripts

Module 2 Introduction to the Object Oriented Programming (OOP)

  • Data Import and Pre-processing
  • Basic Data Processing for Statistical Purposes
  • Introduction to the graphical package “ggplot2”

Module 3 Exploratory Data Analysis (EDA)

  • Advances features of graphical package “ggplot2”
  • EDA for Statistical Purposes
  • Assumptions of Linear Models: Normality, Heterogeneity, Independence

Module 4 Statistical Data Analysis

  • Introduction to Linear Models
  • Examples and details of (ANOVA, ANCOVA, Linear Regression)
  • Student work on (their own) projects
  • Presentation of results and final discussion
 

(ResDes) Research Design

Workshop goals

To train students in sound research design, especially for social science research, in asking good research questions, and selecting appropriate methods for research. To train students in gathering the necessary knowledge to understand what it means to do research with qualitative and quantitative data, how these approaches differ from one another, and how they complement each other in advancing knowledge.

Topics for this workshop

  • Introduction to advanced scientific inquiry
  • Qualitative vs quantitative vs. spatial research
  • Problematising one's research and asking research questions
  • Developing theory and literature reviews
  • Operationalising one's research
  • Research ethics/integrity
 
SECOND YEAR COURSES

(R-adv) Advanced Course of R and Rstudio

Workshop goals

To provide students with advanced modelling tools in R  

Topics for this workshop

Module 1: Programming in R and RStudio

Module 2: Exploratory Data Analysis (EDA)

  • Loading and Pre-processing of Datasets
  • Statistical Exploration of Data

Module 3: Univariate Statistical Analysis (USA)

  • Linear Models: (1) Analysis of Variance (ANOVA); (2) Linear Regression (bivariate ); (3)Multiple Linear Regression and ANCOVA
  • Generalized Linear Models: (1) Logistic Regression; (2) Poisson Regression
  • Additive and Generalized Additive Models: (1) Bivariate Regression; (2) Multiple Regression

Module 4: Multivariate Statistical Analysis (MSA)

  • Statistical Exploration of Data: (1) Biological / Species Data; (2) Environmental Data; (3) Transformations
  • Unconstrained Ordination: (1) Principal Component Analysis (PCA); (2) Non-metric Multidimensional Scaling (nMDS)
  • Constrained Ordination: (1) Redundancy Analysis (RA); (2) Canonical Correspondence Analysis (CCA)
 

(OPP) Oral and Poster Presentations

Workshop goals

To introduce and explore key concepts in designing and delivering scientific posters and presentations, and to draft a poster and oral presentation on the participants’ work, and practice presenting them, in preparation for the upcoming ICTA’s Student Symposium.

Topics for this workshop

  • Relating to my audience and telling a story
  • Defining content and structure
  • Key concepts in visual communication
  • Focus on creating posters
  • Focus on creating slide presentations
  • Presenting your work – concepts and practice
 

(ScWr) Scientific Writing – The Why and How of Good Scientific Writing

Workshop goals

To help publishing scientists develop a more impartial, analytical view of scientific writing, to better understand their readership, and to make them more efficient writers and editors. To develop a deeper understanding of the structure of scientific papers, with a renewed focus on the purpose of each section and the connections between them.

Topics for this workshop

  • Anatomy of a paper – structure and connectivity
  • The reader
  • Embryology of a paper – planning and structuring your paper
  • Scientific writing in English – words, sentences, and paragraphs
  • Tools for scientific editing
 
THIRD YEAR COURSES

(CarDev) Career Development: Beyond the Bench

Workshop goals

To give participants a competitive edge in the job market by developing the intellectual framework they need to make informed career choices, and to provide practical help for the application and selection process, both within and outside academia.

Topics for this workshop:

  • Skills, interests and values: why are you doing science and what for?
  • Identifying opportunities: mapping the job market for academics
  • Developing your competence profile: finding out and expressing what you’re good at
  • Decision making theory: how to make the right choices for the right reasons
  • Creating a competitive CV: how to get on the shortlist
  • The job interview: a clear framework to finding the right match
  • Taking action: tools and tips to kick off your career.
Actividades ICTA